Plan zajêæ pozaszkolnych
Szko³y i przedszkola wznowi³y w³anie pracê po wakacyjnej przerwie. Rodzice stanêli przed koniecznoci¹ rozplanowania grafiku swoich pociech. Ze wzglêdu na stale poszerzaj¹c¹ siê ofertê zajêæ pozalekcyjnych to coraz trudniejsze zadanie. Co wybraæ i czym siê kierowaæ? Analizujemy wybory rodziców.
Wed³ug badañ CBOS Wydatki rodziców na edukacjê dzieci w roku szkolnym 2012/2013, rednio 47% opiekunów posy³a swoje pociechy na zajêcia dodatkowe. Najrzadziej robi¹ to osoby po zawodówce, rolnicy i bezrobotni – dodatkow¹ edukacjê op³aca co pi¹ty b¹d co szósty respondent nale¿¹cy do jednej z tych grup. Najczêciej w pozalekcyjnej aktywnoci inwestuj¹ dobrze sytuowani ankietowani z wy¿szym wykszta³ceniem, których dochody na jedn¹ osobê przekraczaj¹ 1500z³. Na zajêcia trafiaj¹ pociechy 90% rodziców odpowiadaj¹cych tej charakterystyce.
rednie miesiêczne wydatki na dodatkowe zajêcia wszystkich dzieci w gospodarstwie domowym wynosi³y w badanym okresie 350 z³otych. Kwoty przeznaczone przez rodziców na finansowanie dodatkowych zajêæ charakteryzowa³y siê jednak du¿¹ rozpiêtoci¹ od op³at rzêdu 15 do nawet 2000 z³otych. Po³owa rodziców planowa³a wydawaæ na ten cel nie wiêcej ni¿ 248 z³otych na miesi¹c.
Pos³aæ, ale dok¹d?
Od dobrych kilkunastu lat odpowied na to pytanie nie nastrêcza rodzicom najmniejszego problemu. W zestawieniu prowadz¹ nieodmiennie zajêcia jêzykowe. W roku szkolnym 2012/2013 swoje dzieci pos³a³o na nie a¿ 30% opiekunów. Z roku na rok obserwujemy coraz wiêkszy popyt na nasze zajêcia mówi Grzegorz Grabiec, Dyrektor Generalny Helen Doron English na Polskê Zachodni¹. Z jednej strony wi¹¿e siê to z rosn¹c¹ dostêpnoci¹ atrakcyjnych form nauczania od najm³odszych lat. Z drugiej z rosn¹cymi wymaganiami rynku. Pracodawcy coraz czêciej uznaj¹ dobr¹ znajomoæ angielskiego za warunek konieczny zatrudnienia danego kandydata dodaje.
Drug¹ lokatê w rankingu aktywnoci pozalekcyjnych zajmuj¹ z 24% wskazañ zajêcia sportowe. W wietle wyników badañ profesora Phila Temporowskiego, to wietne dope³nienie zajêæ dydaktycznych. Naukowiec z Uniwersytetu Georgii dowiód³, ¿e trening ma korzystny wp³yw nie tylko na prawid³owy rozwój cia³a, ale równie¿ umys³u maluchów. W wyniku æwiczeñ fizycznych tworz¹ siê nowe po³¹czenia nerwowe. Skutkuje to polepszeniem koordynacji ruchowej oraz innych aktywnoci wymagaj¹cych wspó³dzia³ania wielu obszarów mózgu: czytania, umiejêtnoci logicznych oraz matematycznych. Ruch w czasie zajêæ ma szczególnie du¿a znaczenie dla m³odszych dzieci mówi Agnieszka Wawrzyniak-Godlewska, pedagog z Helen Doron English. Nie tylko wp³ywa pozytywnie na kszta³cenie sieci neuronów, ale równie¿ pomaga maluchom d³u¿ej utrzymaæ koncentracjê wyjania ekspert.
Mniejszym zainteresowaniem rodziców ciesz¹ siê aktywnoci artystyczne i rozmaite kursy przygotowawcze i korepetycje (po 16% wskazañ). Na szarym koñcu listy znajduj¹ siê zajêcia komputerowe i informatyczne. Swoje pociechy posy³a na nie zaledwie 1% respondentów.
Co najlepsze dla dziecka?
To, jakie zajêcia s¹ najodpowiedniejsze dla naszej pociechy, zale¿y od jej zainteresowañ i predyspozycji. – Aktywnoci pozaszkolne powinny byæ okazj¹ do odprê¿enia i okazj¹ do robienia tego, co sprawia przyjemnoæ ma³emu cz³owiekowi, a nie jego rodzicom przestrzega Agnieszka Wawrzyniak-Godlewska. Warto zapytaæ prowadz¹cych o mo¿liwoæ odbycia lekcji pokazowej i zapisaæ dziecko tylko, jeli mu siê spodoba dodaje ekspert z Helen Doron.
Wa¿ne równie¿, by nie prze³adowaæ grafiku malucha. Zbyt napiêty plan zajêæ sprawi, ¿e dziecko bêdzie przemêczone i rozdra¿nione. Badania prowadzone w ramach programu Dni Odpornoci sugeruj¹, ¿e permanentne przepracowanie obni¿a odpornoæ ucznia i bywa przyczyn¹ czêstszych zachorowañ na infekcje dróg oddechowych.
Warto pamiêtaæ:
1. Zajêcia powinny byæ dla dziecka przyjemnoci¹, a nie przykrym obowi¹zkiem.
2. Czas wolny, szczególnie spêdzany z rodzicami, to równie¿ wartociowa forma aktywnoci.
3. Przemêczenie jest szkodliwe. Wybieraj¹c zajêcia stawiaj wiêc na jakoæ, a nie na iloæ.
