Rynek pracy to niezwykle dynamiczny organizm, którego zmiany spowodowane są reakcją na rozwiązania prawne, sytuację społeczno-polityczną i rozwój biznesu. Niektóre profesje odchodzą w zapomnienie, inne przeżywają swój rozkwit. Powstają też nowe zawody na niespotykaną dotąd skalę. Pojęcie zawodu jako takiego podlega nieustannej ewolucji – zarówno społecznej, jak i gospodarczej czy prawnej.[1]
Raz nabyta wiedza nie wystarcza dzisiaj na długo. Trzeba kształcić się nierzadko całe życie i dotyczy to większości branż. Słowo klucz to elastyczność – łatwe przystosowanie się do nowych warunków pracy i zmienności otoczenia. W Stanach Zjednoczonych nikogo nie dziwi całkowita zmiana ścieżki zawodowej, nawet kilka razy w życiu. W Polsce zjawisko to pojawiło się stosunkowo niedawno, ale jest coraz częstsze i nierzadko dotyczy osób na wysokich stanowiskach.
Pomocne w tej zmianie mogą być studia podyplomowe. Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego ma w swojej ofercie całą paletę kierunków reprezentujących tzw: nowe zawody. Czy jeszcze kilka lat temu bowiem istniał zawód asystenta rodziny czy menedżera sądowego? Czy znane było pojęcie specjalisty ds. e-commerce lub managera social mediów? Niewiele osób spotkało również w swoim życiu zawodowym mediatora biznesu czy osobę zarządzającą projektami wykorzystującymi odnawialne źródła energii.
Część zawodów powstała ze względu na nowe regulacje prawne i do nich należy menedżer sądowy, asystent rodzinny oraz audytor wewnętrzny. Inne w ramach szeroko pojętego biznesu, np. e-commerce, e-marketing, odnawialne źródła energii. Kształcenie podyplomowe musi odpowiadać na rzeczywiste potrzeby rynku pracy. Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego ściśle współpracuje z przedstawicielami praktyki gospodarczej i konsultingowej, jak również z partnerami instytucjonalnymi. Wśród grona partnerów, z którymi stale analizuje rynek pracy oraz tworzy programy, które mają wspierać rozwój pracowników są m.in.: Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, eCommerce Polska, Polska Izba Gospodarcza Energii Odnawialnej (PIGEO), Polskie Centrum Mediacji, Związek Powiatów Polskich, Polskie Stowarzyszenie Zarządców Nieruchomości w Warszawie, Polska Federacja Rynku Nieruchomości, Home Broker Nieruchomości S.A., HAYS Poland, Innovatika, Altkom Akademia S.A., Instytut Rozwoju Biznesu,
Przykłady nowych zawodów, do których wykonywania można przygotować się na studiach podyplomowych:
Menedżer sądowypotrzebuje kompetencji w zakresie zarządzania i nadzorowania placówek jurysdykcji. Łączy w sobie obszar prac urzędnika państwowego wysokiego szczebla (zarządzanie ludźmi, prawo pracy) z elementami planowania i wydatkowania budżetu publicznego oraz znajomością struktury sądów powszechnych.
Asystent rodzinny stanowi wsparcie dla rodzin dysfunkcyjnych. Studia podyplomowe przygotowują do pełnienia roli zawodowej asystenta rodziny, umożliwiają poznanie praw i obowiązków, jakie stoją przed pracownikami i kierownikami projektu, poznanie metod pracy z rodzinami dysfunkcyjnymi oraz zdobycie praktycznych umiejętności udzielania pomocy i odpowiedniego wsparcia poszczególnym członkom rodziny.
Audytor wewnętrzny. Obecnie obowiązująca ustawa o finansach publicznych z 2009 r. wiąże instytucję audytu wewnętrznego z kontrolą zarządczą.
Mediator biznesowy. Mediacje biznesowe stanowią skuteczną alternatywę wobec drogi sądowej, rozwiązywania konfliktu na zasadzie dobrowolności. Instytucja ta jest powszechnie stosowana w Europie i na świecie, w Polsce tworzą się prawne i organizacyjne mechanizmy jej funkcjonowania.
Specjalista ds. odnawialnych źródeł energii. Rynek energii odnawialnej to sektor o dużej dynamice wzrostu. W Unii Europejskiej ma potencjał stworzenia 1,5 miliona miejsc pracy do 2020 r. Odpowiedzią na deficyt specjalistów z tego obszaru jest program studiów podyplomowych Inwestycje i zarządzanie projektami wykorzystującymi Odnawialne Źródła Energii.
Specjalista ds. e-commerce to jeden z najważniejszych zawodów związanych z rozwojem internetu. Handel internetowy rośnie w siłę na całym świecie, dlatego tak ważne jest, by znać regulacje prawne oraz potrafić realizować strategie e-sprzedaży i e-marketingu.
Specjalista ds. e-marketingu (e-marketer). Komunikacja marketingowa coraz bardziej przenosi się do internetu. Obecnie prawie żadna kampania promocyjna nie może zostać zrealizowana bez odpowiednich narzędzi związanych z siecią.
Architekt marki. Osoba zarządzająca samodzielnie marką potrzebuje szerokich kompetencji, do których należą analiza kondycji marki, wyznaczanie celów marce, umiejętność tworzenia planów rozwoju marki, zarządzania rachunkiem zysków i strat. Potrzeba standaryzacji zakresu kompetencji w tym zakresie przyczyniła się do stworzenia nowego zawodu – architekta marki.
Specjalista ds. turystyki medycznej – słuchacze poznają rynek turystyki medycznej w Polsce i na świecie oraz możliwości dofinansowania dla podmiotów medycznych, wchodzących na ścieżkę ekspansji międzynarodowej, modele wyboru kliniki i kraju przez pacjenta zagranicznego, najnowsze trendy w komunikacji dotyczącej rynku usług medycznych oraz narzędzia stosowanych w ich promowaniu, podstawowe praktyki promocyjne stosowane w turystyce medycznej.
Specjalista ds. innowacji. – celem kierunku Innovation Lab jest kształcenie „seryjnych innowatorów”, którzy potrafią zdefiniować problemy i potrzeby klientów, na które warto szukać rozwiązań, umieją wyłapywać szanse w otoczeniu, znają i wiedzą jak wykorzystywać nowoczesne metody i narzędzia tworzenia i wdrażania produktów i usług.
Trader rynku pierwotnego (dostawca tanich mieszkań od deweloperów) to ekspert od mieszkań deweloperskich, który doskonale zna każdą inwestycję mieszkaniową w swoim mieście. Trader rynku pierwotnego działa w relacjach B2B – współpracuje jednocześnie z deweloperami i doradcami ds. nieruchomości.
Specjalista ds. gruntów (partner w inwestycjach ziemskich). Z uwagi na to, że coraz większą popularność w Polsce zdobywa inwestowanie w grunty, w ostatnich kilkunastu miesiącach wyraźnie wzrosło zapotrzebowanie na doradców, którzy mają wiedzę o rynku gruntów rolnych.
Więcej o nowych zawodach i praktycznym kształceniu podyplomowym:
http://rekrutacja.lazarski.pl/ckp/nowe-zawody/
[1] M. Poręba, Dziennikarz i doradca public relations. Aspekty etyczne i prawne zawodu, Difin, Warszawa 2012
www.ckp.lazarski.pl